464461210 1007584724713788 3608690629251068057 n

 

29 października 2024 r. rozpoczęliśmy realizację piątej edycji projektu ,,Klasa penitencjarna” realizowanego na mocy porozumienia o współpracy podpisanego przez Dyrektorów Zespołu Szkół w Tyczynie i Zakładu Karnego w Rzeszowie. W zajęciach prowadzonych przez funkcjonariuszy Służby Więziennej uczestniczy w tym roku szkolnym 41 uczniów z klas 2b i 3c. Pierwsze zajęcia odbyły się w Zakładzie Karnym w Rzeszowie. Wizyta w jednostce penitencjarnej rozpoczęła się od procedury wejścia na teren jednostki. Uczniowie poznali zasady kontroli gości wchodzących do ZK. Następnie, z udziałem Pani Dyrektor Zespołu Szkół w Tyczynie mgr Doroty Tarańskiej – Klęsk i Pana Dyrektora Zakładu Karnego w Rzeszowie ppłk. Jacka Paśko, miało miejsce oficjalne otwarcie V edycji projektu. Pan Dyrektor podkreślił, że projekt ,,Klasa penitencjarna” jest cennym, wartościowym działaniem profilaktycznym skierowanym do młodzieży, a Pani Dyrektor ZS podziękowała za możliwość kontynuacji projektu i realizowaną w jego ramach profilaktykę zachowań ryzykownych. Podczas pierwszych zajęć uczniowie poznali historię, zasady funkcjonowania i zadania Służby Więziennej, typy zakładów karnych, rolę zakładów karnych oraz zagadnienie resocjalizacji. Omówiono zasady wejścia i poruszania się po zakładzie karnym, uczniowie dowiedzieli się jak przebiega kontrola osadzonych. Po obejrzeniu filmów informacyjnych o SW i pokazujących funkcjonowanie osadzonych w zakładzie karnym, miało miejsce spotkanie z osadzonymi, którzy opowiedzieli swoje historie związane z popełnionymi przestępstwami. Mowa była o przestępstwach gospodarczych, pod wpływem alkoholu, uzależnieniach (np. od hazardu, używek), pobiciach ze skutkiem śmiertelnym, wypadkach komunikacyjnych ze skutkiem śmiertelnym, oszustwach internetowych. Osadzeni przedstawiali okoliczności, w jakich dopuścili się przestępstwa, opowiadali o swoich sytuacjach życiowych i podejmowanych decyzjach, okolicznościach, które doprowadziły do popełnienia przestępstwa. Mówili o własnych słabościach, o wpływie środowiska, koleżeństwa, ale też o świadomości konsekwencji takiego, a nie innego postępowania. Zwrócili uwagę, że konsekwencje (odbywanie kary pozbawienia wolności) ponosi nie tylko ten, kto popełnia przestępstwo. Cierpi przede wszystkim rodzina, często rozpada się, dzieci wychowują się bez rodzica, rodzina jest napiętnowana w społeczeństwie, w którym żyje. Ale właśnie rodzina pozostaje najczęściej jedynym wsparciem dla osadzonych w czasie odbywania kary. Odwracają się, znikają najlepsi koledzy, wszyscy znajomi, a pozostają rodzice, najbliższa rodzina. Osadzeni opowiedzieli młodzieży także o codziennym życiu w zakładzie karnym, o przebiegu dnia, swoich obowiązkach, zajęciach związanych z funkcjonowaniem ZK, także o stosowanych nagrodach i karach, o tym skąd mają pieniądze na swoje potrzeby, o możliwości pracy. Uczniowie dowiedzieli się o różnicach w odbywaniu kary na oddziałach zamkniętym i półotwartym. Osadzeni na własnym przykładzie ostrzegali młodzież przed chęcią szybkiego zarobienia ,,dużych” pieniędzy, przed łatwością uwikłania się w hazard, przed bezmyślnym działaniem pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych używek, ale też kolegów. Uczulili na dokonywanie właściwych wyborów. Jeden z osadzonych zwrócił szczególną uwagę zagrożenia wynikające ze stosowania środków odurzających. Kolejnym omawianym w czasie zajęć tematem była pierwsza pomoc w nagłych wypadkach. Funkcjonariusz SW pracujący w ZK na stanowisku pielęgniarza przypomniał młodzieży podstawowe zasady pierwszej pomocy, po czym uczniowie przećwiczyli użycie defibrylatora AED oraz przeprowadzanie resuscytacji krążeniowo – oddechowej. W programie zajęć w ZK była także wizyta na oddziale dla osadzonych kobiet. Młodzież zobaczyła organizację oddziału, celę mieszkalną i poznała specyfikę pracy funkcjonariuszek SW w tym właśnie miejscu. Bardzo interesujące i aktywizujące uczniów zajęcia przygotowali ppor. Judyta Kwartnik i por. Tomasz Kwolek, wychowawcy w Zakładzie Karnym w Rzeszowie.